sobota 25. července 2015

Recenze Spáleniště: Zkouška

Po velmi otevřeném konci prvního dílu série Labyrint na vás čeká díl druhý - Spáleniště: Zkouška. Člověk, který četl Labyrint: Útěk si myslí, že už ho nic nemůže překvapit, že je připravený postavit se zkoušce, kterou pro něj James Dashner připravil. Myslí si, že ho prokoukne. A to všechno si myslí do chvíle, než knížku otevře a přečte si pár stránek. Celá knížka není zkouškou jen pro Thomase a Placery, je to zkouška pro každého, kdo knížku otevře. Protože v Labyrintu všechno teprve začalo.
Spáleniště: Zkouška (The Scorch trials)
James Dashner
Překlad:
Petr Kotrle
Anotace: Labyrint byl teprve začátek. Nalezením cesty z labyrintu to mělo skončit...
Už žádné hlavolamy. Žádné proměnné. A žádné běhání. Thomas byl přesvědčený, že když se jim podařilo uniknout, vrátí se on i Placeři ke svým dřívějším životům. Nikdo však ve skutečnosti netušil, do jakého života se vracejí. Země, sežehnutá slunečními erupcemi a spálená novým, krutým klimatem, se změnila v pustinu. Vláda se zhroutila – a s ní i pořádek. Rozpadajícími se městy teď bloudí „raplové“, lidé pokrytí hnisavými ranami, které infekční nemoc nazývaná erupce dohání k vražednému šílenství. Hledají, kde by našli další oběť... a potravu. Zobrazit další...
Rok vydání: 2014

Vazba: brožovaná (paperback)
Počet stránek: 344
Nakladatelství: Yoli
Poté co Thomas s Placery utekl z Labyrintu byla celá jejich skupina přemístěna na "bezpečné" místo. Celou jednu noc si nemuseli dělat starosti. Celou jednu noc... Hned další den ráno jsou napadeni takzvanými raply - lidmi nakaženými Erupcí. Nemocí, která byla před lety vypuštěna do světa kvůli přelidnění a kvůli které vznikl celý ZLOSIN, který se už několik let snaží najít lék. ZLOSIN pozoruje reakce Placerů na proměnné a získává tak mapu struktur potřebnou k vynalezení léku. Další zkouškou je přejití Spáleniště - města plného nebezpečných a krvežíznivých raplů. Ovšem i Spáleniště je několik desítek kilometrů před nimi a tak sou nejdříve nuceni přejít přes poušť, ve které se může schovávat plno nástrah. A ještě ke všemu se jejich směrem žene bouřka. Lepší označení by asi bylo bouře.
Pokud nechtějí (v lepším případě) přijít o nohu, musejí se rychle dostat do nejbližší budovy Spáleniště, kde se před blesky, deštěm a větrem ukryjí. Tam je ovšem čeká překvapení. V budově totiž nejsou sami. Narazí tam na skupinu raplů, s Jorgem v čele. Výbušný Minho celou situaci jen zhoršuje a tak to vypadá, že Placeři budou muset bojovat. Všichni jsou ale vyčerpaní a někteří i těžce zranění. V tuto chvíli se do celé situace pouští Thomas a pokusí se s Jorgem vyjednávat. A pokud na dohodu nepřistoupí, nedopadne to s placery dobře.

Celá knížka je doslova nabitá akcí, někdy jsem měla pocit, že z ní opravdu vylétávají jiskry. Jako by autor nevěděl kam dřív skočit. Tady ho napadlo tohle, tady zase tohle a tady ještě přidám smrt tohohle. Čtenář taky trochu nevěděl kam dřív skočit. Ale celá knížka mě určitě bavila více než první díl. Ovšem pořád jsem zůstala u názoru, že Thomas je prostě trochu natvrdlý. A zároveň strašně chytrý. Prostě jak kdy. Někdy vymýšlí složité plány a někdy zase neprokoukne úplně jasnou lež. Postupně jsem zjišťovala že moje asi nejoblíbenější postava byla Teresa a co mi tam s ní Dashner prováděl, to se mi teda vůbec nezamlouvalo! :D
V příběhu se objevuje hodně nových a důležitých postav, tak se připravte na pořádnou dávku nových osobností.

Řekla bych, že skoro celá knížka je postavena na zvratech. Člověk zjišťuje, že hodně z toho, co se dozvěděl v prvním díle je vlastně špatně. Kdo ví, jestli vůbec to, co se dozvěděl v tomto díle je pravda. Někdy mi přišlo, že těch zvratů bylo až moc. Že bylo vidět jak si s námi autor hraje a škodolibě se směje, že jsme úplně vedle. Ovšem nějaké pasáže byly trochu předvídatelné, sice jich moc nebylo, ale pár se jich tam objevilo. Na druhou stranu byla knížka velmi čtivá, přečetla jsem ji za chvilku, bylo to něco docela jiného než první díl a myslím si, že celý příběh je velmi originální. Knížce dávám 4.5 hvězdičky :)
Jinak co říkáte na druhý trailer? Těšíte se? Já moc! :3