sobota 31. ledna 2015

Recenze Esej o tragédii

Esej o tragédii (The Tragedy paper)
Elizabeth Labanová
Překlad: Štěpán Hnyk

Esej o tragédiiAnotace: Tim Macbeth, sedmnáctiletý albín, nedávno přestoupil na prestižní Irvingovu školu, jejíž motto zní: „Vejdi, přítele najdi a přítelem se staň.“ Ale přítel je to poslední, co Tim hledá — doufá jen, že absolvuje poslední ročník, aniž by vzbudil příliš pozornosti. Ale navzdory své snaze zůstat nenápadný se zamiluje do hvězdy ročníku Vanessy, přítelkyně nejoblíbenějšího studenta na škole. K Timovu překvapení Vanessa jeho lásku opětuje, ale pokud by to někdo zjistil, mohlo by to otřást jejím společenským postavením. Tim a Vanessa navážou utajovaný vztah, ale navíc se musí vypořádat s esejem o tragédii, závěrečnou prací posledního ročníku, kterou zadává nejpřísnější učitel na škole. 
Vazba: vázaná (hardcover)
Počet stran: 285
Rok vydání: 2014
Nakladatelství: Host

Na Irvingově škole je pro vás poslední rok velmi náročný. Se statusem čtvrťáka získáte spoustu výhod, mezi které patří i pobyt na koleji, takže nemusíte každé ráno dojíždět do školy. Zároveň se však musíte vypořádat s velkým úkolem - napsat do konce roku svou esej o tragédii. Je to závěrečná práce, kterou musí odevzdat každý student čtvrtého ročníku a tím zakončit své studium. Duncan se právě vrátil z letních prázdnin a při vstupu do školního areálu se nemohl nepozastavit nad mottem Irvingovy školy - Vejdi, přítele najdi a přítelem se staň. Každý čtvrťák dostane svůj pokoj po nějakém bývalém studentovi a Duncan se děsí jediného; že dostane pokoj po NĚM. Je to ten nejhorší pokoj, je nejmenší a nedostane se do něj skoro žádné světlo. Jeho obavy se naplní. Ale i ten nejhorší pokoj má nějaké výhody, jen ještě zjistit jaké. Zpravidla ponechá každý bývalý obyvatel pokoje něco jeho následovníkovi. Každý dostane nějakou skvělou věc - alkohol, mazlíčka... Duncan tam však našel na první pohled nudná CDčka. Jakmile je však prozkoumal víc, zjistil, že jsou to hlasové záznamy.

Pustil si první. V tom momentě pro něj přestalo existovat vše okolo a vnímal jen jeho vyprávění. Timovo vyprávění. Jeho vyprávění jsou plné emocí a myšlenek. Tim Duncanovi postupně odkrývá tajemství loňského roku. Tim, obyčejný albín se zakoukal do jisté krásné dívky Vanessy. Pro jeho překvapení mu jeho lásku opětovala. Nemohli však vystupovat na veřejnosti jako pár. Do toho ještě oba museli psát svou esej o tragédii. Všechno se však jednoho večera pokazí.
Duncan se nechá strhnout příběhem o nezkrotné, ale utajené lásce, místo toho aby psal svou esej o tragédii. Nezbývá mu už moc času. Zvládne esej dokončit?

Takto začíná každá kapitola.
Postavy: Tima jsem si hodně oblíbila, stejně tak Vanessu. Na to, že byla hodně oblíbená nebyla nijak zvlášť povrchní ani protivná. Občas mi přišla trochu zmatená svými pocity, ale to jen občas. Tim byl chytrý, empatický, respektoval lidi, ačkoliv oni někdy nerespektovali jeho. Vyrovnal se s tím, že se od lidí liší a snažil se nevycházet z davu, snažil se být neviditelný. Duncan mi přišel trochu nevyzpytatelný. Určitě byl milý, ale kdykoliv byla jeho část příběhu, většinu textu jsem rychle přelétla očima a těšila se na další Timovo vyprávění. Někdy měl i Duncan zajímavou chvilku, ale moc často se to nestávalo.

Můj názor: Pokud si nebudete dávat pozor, tak vás Timovo vyprávění pohltí a už nenajdete cestu zpět. Díky příběhům, do kterých jsme mohli nahlédnout z pohledu Tima měla knížka rychlý spád. Dobře se četla, autorčin styl psaní mi sedl a čtení jsem si užívala (pokud vyprávěl Tim). Jak už jsem zmínila, Duncanovy části mne moc neohromily a proto ta jedna hvězdička dolů. Moc se mi líbí grafické zpracování knížky. Je tam spoustu krásných maličkostí, které jí dodaly šmrnc. A na začátku knihy je mapka školního areálu - já miluji mapky :3. Pokud hledáte nějakou odpočinkovou knížku, tak určitě neváhejte a sáhněte po Eseji o tragédii.
Četli jste tuto knihu? A jak se vám líbila? :)
Teri

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem obyčejná holka, co nadskakuje radostí z každého vašeho komentáře. Uděláš mi radost? :)