sobota 21. března 2015

Recenze Královna Tearlingu

Královna Tearlingu (The queen of the Tearling)
Erika Johansen/ová
Překlad: Veronika Volhejnová
Anotace: Fascinující fantasy příběh dlouho ztracené královny, její nejisté a nebezpečné cesty na trůn a přátelství i hlubších vztahů, které vznikají, když se temné nadpřirozené síly snaží zničit poslední zbytky dobrých, spravedlivých a věrných.
Rok vydání: 2014
Vazba: brožovaná (paperback)
Počet stránek: 432
Nakladatelství: Yoli

Kelsea, princezna Tearlingu se už od malička schovává se svými adoptivními rodiči před světem. Když přijde čas jejích 19 narozenin vydává se za ní garda její zesnulé matky, aby ji přivedla zpět a ona mohla nasednout na trůn. Po dobu nepřítomnosti Kelsei se mnohé přihodilo. Pod hrozbou války její matka uzavřela dohodu se sousedním královstvím, že tam bude každý měsíc posílat otroky. Její matka královna Elyssa byla velmi lehkomyslná a marnivá. Po její smrti nasedl na trůn Kelsein strýc a dodávání otroků pokračovalo. Kelsea měla za úkol učinit zvrat. Celý život byla vychovávána a cvičena, aby tento úkol zvládla. Své matce ani strýci se vůbec nepodobala, na rozdíl od nich byla moudrá a vážná.

"Svět je příliš nebezpečný, než aby v něm člověk mohl usnout." 
~ Lazarus zvaný Palcát, str. 105

Po celou cestu do Pevnosti ji doprovází královský safír Tearlingu a královnina garda, která je ochotna za ni položit život. Čím více času s ní stráví, tím více si začínají uvědomovat, že s touto dívkou možná opravdu přijde nějaká radikální změna. Kelsea si pomalu získává jejich důvěru, a co je nejdůležitější, získá si Lazara - záhadného, ale věrného vůdce. Cestou jim hrozí veliké nebezpečí, její strýc je totiž schopen všeho, hlavně aby ho Kelsea nepřipravila o trůn. Žádná z jeho intrik se mu však nepodaří a Kelsea do hlavního města dorazí. A to, co tam spatří ji opravdu znepokojí. Podaří se jí, ale vyhrát boj s tyranskou královnou sousedního království Mortmesne, která oplývá velmi mocnou magií?

Kelsea není jako ostatní členové královského rodu. Když se řekne královna, určitě si všichni představíme nádhernou dívku s dokonalou postavou a korunkou na hlavě. Ale představíme si všichni i moudrou ženu? Kelsea sice není tak krásná jako třeba její matka a ani nemá dokonalou postavu, ale svou chytrostí ji rozhodně mnohonásobně předčila. Někdy jsem sice měla chuť ji shodit z mostu, protože mi přišla nesmírně ... panovačná. Ale jinak jsem si ji hodně oblíbila.
Kniha je napsána z pohledu vypravěče a několikrát se autorka přestane zabývat příběhem Kelsei a autorka nám poskytne příběh i z jiného pohledu. Velmi zajímavá mi přišla část knihy, co se zabývá pocity, myšlenkami a událostmi okolo Rudé královny. Královna Mortmesne se Kelsei bojí hlavně kvůli jejímu náhrdelníku, který má moc, o které Kelsea snad ani netuší.

Myslím si, že nás autorka mohla v průběhu knížky trochu víc napínat. Ovšem konec ukončila skvěle, jako snad každý jiný spisovatel. Protože po tomto konci budete chtít vědět jak to pokračuje. Ale na druhý díl této série si počkáme ještě několik měsíců (plánované datum vydání je 04. 08. 2015).
Na začátku každé kapitoly je vždy nějaký malý úryvek. Nejdřív jsem moc nechápala, co tyto úryvky znamenají a potom mi to došlo - většina úryvků je nejspíš z nějaké učebnice budoucnosti a většinou se týkají nastalé situace. Moc se mi líbilo jak dokázala Erika do příběhu zapracovat i krvavé okamžiky, které knížku trochu oživily (i když v nich lidé umírali).
Původně jsem si myslela, že se tato kniha odehrává v minulosti, ale příběh je z budoucnosti. Myslím si, že je to jedna z nejoriginálnějších dystopií, co jsem četla.

Co mě na této knize nesmírně iritovalo bylo velké množství chyb. Nejdřív jsem se to snažila ignorovat, ale chyby neubývaly. Zbytečně to ubírá na kvalitě. Nebo mě také štvalo, když Kelsea řekla slovo "strýče". Celkově ji však ohodnotím velmi kladně, protože mě její čtení opravdu hodně bavilo, ačkoliv jsem ji četla poměrně dlouho. Knížka se četla opravdu dobře a pokud jste se jednou začetli, už jste se jen těžko odtrhli. Takže, když pominu chyby, za které autorka nemůže a přidám úžasné grafické zpracování, knize dávám 4.5 hvězdičky.

P.S. Podle této knihy se už točí stejnojmenný film, v roli Kelsei Emma Watson. Teď, ale vážně - ona má hrát ošklivou a trochu oplácanou dívku. *Něco mi tu nehraje.*
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji internetovému knihkupectví MegaKnihy.cz
Královnu Tearlingu můžete zakoupit zde.


6 komentářů:

  1. Na tuhle knihu jsem už slyšela hodně různých názorů, tak jsem zvědavá, co na ni řeknu já :D Pěkná recenze!

    OdpovědětVymazat
  2. Dlouho premyslim jestli si ji koupit. Po tve recenzi si ji asi opravdu koupim :)

    OdpovědětVymazat
  3. Na túto knihu sa chystám ale kedy sa k nej dostanem tak to vôbec neviem pri tom množstve kníh (kníhkupectvo) si vždy niečo vyhliadnem, a potom siahnem aj tak po niečom inom.
    www.battyamnesia.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat

Jsem obyčejná holka, co nadskakuje radostí z každého vašeho komentáře. Uděláš mi radost? :)